Botsbocht

Vrijdag 10 januari 2025
In 2024 was het gevaarlijkste stuk weg op de hoofdwegen van Nederland honderd meter lang. Het ging om de haakse bocht in de afslag van de zuidbaan van de A1 naar de A30 bij Barneveld. Dit strookje asfalt bij hectometerpaal A1 Re 54,4a staat al enige tijd bekend als de Botsbocht. In 2024 vonden hier 25 aanrijdingen plaats. Er waren op het Nederlandse hoofdwegennet slechts twee andere hectometers waarop het aantal ongevallen boven de 12 uitkwam. Op de afslag van de westbaan van de A4 naar Hoofddorp bij hectometerpaal 11,3a ging het 16 keer mis. En 20 kilometer verderop bij Zoeterwoude boekte de hoofdrijbaan van de A4 bij hectometer 33,5 dezelfde score.

De botsbocht op 28 november om 18:30 uur. De inzittenden van het brandende voertuig bleven ongedeerd.

De botsbocht op 28 november 2024 om 18:30 uur. De inzittenden van het brandende voertuig bleven ongedeerd. (foto: WH Fotografie)

Normaal gesproken beoordeelt de Stichting IMN de spreiding van de ongevallen over het hoofdwegennet op basis van wegvakken met een lengte van één kilometer. Dit is voor 2024 gebeurd in onderstaande tabel. In deze lijst worden de ongevallen op eventuele parallelbanen en afslagen opgeteld bij het cijfer dat wordt geregistreerd op het corresponderende deel van de hoofdrijbaan. Zo vond op de hoofdrijbaan van de A1 in 2024 één ongeval plaats bij hectometerpaal 54,4 (zonder "a" erachter). Dit tamelijk onschuldige stukje weg heeft met de haakse bocht bij Barneveld niets te maken, maar is in de cijfers per kilometer wel bij de aanrijdingen in de Botsbocht opgeteld.

Gevaarlijkste 1km wegvakken in 2024

Rang 2024 Rang 2023 Weg Weghelft Hectometer Ongevallen
1(1)A10Li30,0 - 30,976
2(25)A20Re30,0 - 30,948
3(2)A4Re33,0 - 33,947
4(15)A10Re15,0 - 15,946
5(3)A4Li74,0 - 74,941
6(47)A1Re54,0 - 54,938
7(5)A20Li34,0 - 34,937
8(16)A1Re53,0 - 53,936
9(23)A4Re11,0 - 11,935
10(12)A4Li73,0 - 73,935

Wie de data analyseert die achter dit overzicht schuilgaan, ziet dat de ongevallen in de trajecten van één kilometer zich vaak concentreren op een klein deeltraject. Dat geldt voor de drie genoemde voorbeelden in sterke mate. Zij liggen alle drie in kilometers die in de toptien van 2024 staan. Maar het komt in bijna alle kilometers op de lijst voor. Het grote aantal aanrijdingen op deze puntlocaties is vaak goed te verklaren.

De Botsbocht bij Barneveld is de scherpste bocht in een A-weg in Nederland. De afslag bij Hoofddorp splitst zich halverwege in een rijstrook naar Hoofddorp en een naar Aalsmeer. Hectometerpaal 11,3 a is het uiterste punt waarop weggebruikers van de baan naar Aalsmeer naar die in de richting van Hoofddorp in kunnen voegen. Ze moeten dan al behoorlijk desperaat zijn, omdat ter plaatse maar liefst twee ononderbroken strepen op het wegdek staan. Bij niet alle enthousiastelingen die het toch proberen, loopt dat goed af. Hetzelfde gaat op voor de piek bij Zoeterwoude. Hectometerpaal 33,5 ligt vlak voor het zogenaamde verdrijvingsvak (vlak met diagonale witte strepen) dat ter plaatse een einde maakt aan de derde rijstrook van de A4.

Nog even voorpiepen bij Zoeterwoude op zaterdag 9 november 2024 om 14:55 uur.

Nog even voorpiepen bij Zoeterwoude op zaterdag 9 november 2024 om 14:55 uur. (foto: AS Media)

De ingang van de westbuizen van de Coentunnel verstevigden in 2024 hun ijzeren greep op de koppositie van het kilometerklassement. Dit tracé voerde ook in 2021, 2022 en 2023 de lijst aan. Maar met 76 ongevallen in één jaar werd een nieuw record gevestigd. En het verschil met de andere wegvakken op de lijst was groter dan ooit.

Gevaarlijkste 5km wegvakken in 2024

Rang 2024 Rang 2024 Weg Weghelft Hectometer Ongevallen
1(1)A4Li70 - 75122
2(2)A20Li30 - 35115
3(4)A16Li15 - 20114
4(23)A10Re20 - 25113
5(24)A16Re20 - 25108
6(11)A10Li30 - 35101
7(7)A10Re15 - 2099
8(10)A4Re70 - 7598
9(3)A16Li20 - 2598
10(17)A20Re30 - 3594

Van de tien vijfkilometervakken met de meeste ongevallen in 2024 lagen er zeven op de Ring van Rotterdam. Dit zal volgend jaar waarschijnlijk anders zijn. In december 2024 is de Maasdeltatunnel bij Maassluis voor verkeer geopend. Deze doorgang onder het Scheur ontlast de Beneluxtunnel (wegvakken 1 en 8 op de lijst). Meer effect is te verwachten van de ingebruikneming later dit jaar van de nieuwe A16 tussen Zestienhoven en het Terbregseplein. Deze weg zal de A20 (plaats 2 en 10) niet alleen ontlasten, maar voor al het interlokale verkeer zo goed als overbodig maken.

SIMN - Mauritskade 5 - 2514 HC 's-Gravenhage - Tel 070 365 76 02 - Fax 070 30 600 52 -