Stille meldkamer

Donderdag 21 oktober 2021
Op de meldkamer van de Stichting IMN wordt het steeds stiller. Sinds begin deze maand ontvangt het Landelijk Centraal Meldpunt ("LCM") van de Stichting IMN de meerderheid van de incidentmeldingen in de vorm van een elektronisch bericht. In een tijdsbestek van enkele maanden hebben drie van de vijf verkeerscentrales van Rijkswaterstaat het telefoonverkeer met het LCM ingeruild voor een digitale meldprocedure. De Verkeerscentrale Midden - Nederland had deze stap in juli 2020 al gezet. De Verkeerscentrale Noord- en Oost-Nederland zal in november volgen.

Marcel Bosch (L) en Dirk Wolf van Kraan- en Bergingsbedrijf Stouwdam houden grote schoonmaak op de A28 bij Wezep op 6 oktober 2021. Het ongeval was gemeld door EDO.

Marcel Bosch (L) en Dirk Wolf van Kraan- en Bergingsbedrijf Stouwdam houden grote schoonmaak op de A28 bij Wezep op 6 oktober 2021. Het ongeval was gemeld door EDO (foto: Stefan Verkerk).

Elektronische meldingen zijn voor het LCM niet nieuw. De aansturing van bergingsbedrijven gebeurt al jaren met behulp van een elektronische procedure. En sinds februari 2019 verwerkt het LCM ook digitale berichten die afkomstig zijn van Flitsmeister. Het gaat om ongevalsmeldingen die door automobilisten in het platform van Flitsmeister worden gedaan. Deze meldingen worden geverifieerd in het door de Stichting IMN ontwikkelde Systeem voor de Elektronische Detectie van Ongevallen ("EDO").

Het scherm dat de verkeerscentrales gebruiken voor het doorgeven ongevalsmeldingen aan het LCM

Het aantal EDO-meldingen is in de afgelopen maanden sterk gestegen. Dit is een gevolg van het feit dat de verificatieprocedure van EDO is gebaseerd op het detecteren van files. Nu er meer verkeer op de weg is ontstaan er na aanrijdingen sneller files. Dat leidt ertoe dat ongevallen door EDO beter worden waargenomen. In het derde kwartaal was EDO goed voor 652 ongevalsmeldingen. Dat is 13% van het totaal aantal ongevallen dat in het kwartaal bij het LCM werd gemeld. EDO-meldingen arriveren gemiddeld ruim vijf minuten eerder dan de melding die het LCM over hetzelfde ongeval ontvangt van politie of Rijkswaterstaat. Daarmee levert het systeem een belangrijke bijdrage aan het versnellen van de afhandeling van incidenten op IM-wegen.