Kees Bot neemt afscheid na 43 jaar

Maandag 19 april 2010
"Het is nu veel veiliger op de weg dan vroeger. Echt grote klappen heb je bijna niet meer, door de intensieve snelheidscontroles en verkeersregeling met matrixborden. Bovendien is de weg ook weer veel sneller vrij na een incident. Incident Management bevordert de doorstroming enorm." En Kees Bot kan het weten, na 43 jaar bergingswerk in dienst van Autoschade Van Wijngaarden in Papendrecht. Op 1 april ging de 61-jarige bergingsveteraan met vervroegd pensioen.

Kees Bot van Wijngaarden

Gevaarlijk

Van grappige situaties tot ernstige ongevallen met dodelijke afloop, Kees Bot heeft het allemaal meegemaakt. "Maar het went nooit, zeker als er kinderen bij betrokken zijn. En ook zelf moet je altijd op je qui vive zijn. Daar maak ik mijn jeugdige collega's ook altijd attent op: denk eerst aan je eigen veiligheid. Je moet weten wat je doet, situaties kunnen inschatten en snel handelen. De weg moet zo snel mogelijk weer veilig vrij worden gegeven voor het verkeer."

Professioneler

In zijn lange loopbaan heeft Bot het bergingswerk gestaag zien professionaliseren. Er wordt er tegenwoordig veel sneller en veiliger gewerkt dan in zijn beginjaren, stelt hij vast. "Vroeger duurde het soms een uur voordat er wat gebeurde na een ongeluk. Nu trommelt het Landelijk Centraal Meldpunt meteen de berger op en is iedereen snel ter plekke."

Minder bergingen, meer pechhulp

Elke hulpdienst werkt tegenwoordig volgens de veiligheidsrichtlijnen. "Wie het eerst arriveert bij een incident, zet eerst de vlucht- of rijstrook af met een fend-off wagen, zodat onoplettende automobilisten niet meer door kunnen rijden." Maar die toegenomen veiligheid heeft ook zijn 'keerzijde'. "Het aantal bergingen loopt terug. Bergers doen nu vooral pechverplaatsingen en pechhulp voor alarmcentrales."

Peugeot 301D Cabrio uit 1934

Kees Bot van Wijngaarden

Kees Bot blijft actief als instructeur bij de STIMO. Hij verheugt zich echter vooral op de toerritten met de Peugeot-oldtimerclub, het gesleutel aan zijn Peugeot 301D Cabrio uit 1934 en de gezelligheid met vrouw Bertie, zijn twee dochters en kleinkind (en een tweede op komst). Maar toch, hij zal het missen, de kick van het bergen. "De actie, de sensatie, dáárom word je berger..."

De Stichting IMN bedankt Kees Bot voor zijn jarenlange toewijding aan het bergersvak.