Edwin Kiewik stapt op bij SOS

Vrijdag 6 november 2020
Op vrijdag 30 oktober nam Edwin Kiewik afscheid als medewerker van SOS International. Een chauffeur van de Amsterdamse Bergings Combinatie sleepte hem achter zijn bureau vandaan, stopte hem in zijn auto, trok hem met voertuig en al op het schuifplateau van een bergingsvoertuig en voerde hem af naar een nieuw bestaan. Kiewik was een van de grondleggers van het incident management in Nederland en speelde in de afgelopen jaren een belangrijke rol bij de inhoudelijke aansturing van het Landelijk Centraal Meldpunt van de Stichting IMN ("LCM").

Edwin Kiewik stapt op bij SOS

Edwin Kiewik in 2014 op de flanken van de Sa Calobra

Kiewik is een geboren Amsterdammer en trad, na enkele jaren in de reiswereld, op 12 september 1988 in dienst van alarmcentrale SOS International. Hij werd "algemeen hulpverlener". SOS was toen nog een afdeling van Europeesche Verzekeringen en gevestigd in het kantoorpand van dit bedrijf aan de Keizersgracht. Kiewik ontwikkelde zich tot expert op het gebied van alles wat met de inschakeling van bergingsbedrijven te maken had. Die achtergrond maakte dat hij in 1999 betrokken raakte bij de uitvoering van de eerste aanbesteding van bergingsovereenkomsten door de Stichting IMN, een gebeurtenis die hij in de terugblik omschrijft als de de meest ingrijpende gebeurtenis uit zijn tijd in de branche, "een revolutie".

In de jaren die volgden werd Edwin Kiewik lid van de adviescommissie van de Stichting IMN. Daar hield hij zich bezig met het opstellen van de eisen die worden gesteld aan de werkzaamheden van IM-bergers, met het stroomlijnen van de samenwerking tussen Stichting IMN en alarmcentrales en met het bewaken van de integriteit van de vele, soms zeer esoterische procedures op het gebied van berging, transport en opslag van personenvoertuigen.

Edwin Kiewik is dol op auto's. Toch kocht hij in 2009 een fiets en reed in datzelfde jaar de Mont Ventoux en de Alpe d'Huez op. In de jaren daarna overmeesterde hij tientallen andere meer en minder bekende Europese bergpassen. Kiewik is ook een groot verteller. In zijn verhalen weet hij bergers die het harnas al jaren geleden afgelegd hebben als geen ander tot leven te wekken. Zo Piet Catsburg, ooit directeur van het gelijknamige bergingsbedrijf in Mijdrecht. Deze legendarische figuur reed rond in een groot formaat takelwagen waarop in koeienletters de tekst "PIET CATSBURG" was aangebracht. Op een goede dag had Catsburg dit voertuig gestald voor de deur van Café Restaurant de Eendracht in Abcoude om binnen een colaatje te drinken.

Het café ligt aan een smalle en drukke straat in de dorpskern en er ontstond een verkeerschaos die de aandacht van twee politie-agenten trok. Deze betraden het etablissement waar ze Catsburg, met enkele andere heren, aan de bar aantroffen. Ze klopten hem op de schouder en vroegen: "Van wie is dat bergingsvoertuig voor de deur?", waarop Catsburg, als we Edwin Kiewik mogen geloven, het volgende antwoord gaf: "Kun je niet lezen?"